Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM)

20 september 2024

Vanaf 1 juli 2024 treedt de rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM) in werking voor organisaties met 100 of meer werknemers.

Dit houdt in dat u als werkgever verplicht bent om gegevens te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van uw medewerkers. De overheid wil hiermee een beter inzicht krijgen in de uitstoot die door zakelijk verkeer wordt veroorzaakt, zodat gerichte maatregelen kunnen worden genomen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Waarom deze regeling?

Nederland heeft zich ten doel gesteld om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen. Zakelijk verkeer, dat vaak over het hoofd wordt gezien, draagt aanzienlijk bij aan deze uitstoot. De WPM-rapportage stelt de overheid in staat om meer zicht te krijgen op de omvang van de uitstoot en om daarop beleid te baseren. Bedrijven kunnen hieraan bijdragen door hun rapportages tijdig en correct aan te leveren.

Wat moet u rapporteren?

Om aan de rapportageplicht te voldoen, is het essentieel om de volgende gegevens bij de hand te hebben:

  • Het totaal aantal kilometers dat uw werknemers in een kalenderjaar hebben afgelegd voor zowel zakelijk verkeer als woon-werkverkeer.
  • De verdeling van deze kilometers naar soort vervoermiddel en brandstoftype.

Meer informatie over de manier waarop u deze gegevens kunt verzamelen en indienen, vindt u op de website van de Rijksoverheid voor Ondernemend Nederland (RvO). U kunt hier een  handreiking downloaden die u stap voor stap begeleidt bij het voldoen aan de rapportageverplichting. 

Ondersteuning bij rapportage en CO2-reductie

Heeft u hulp nodig bij het in kaart brengen van het woon-werkverkeer van uw medewerkers of het reduceren van de uitstoot van uw bedrijf? Organisaties zoals Goedopweg bieden kosteloze ondersteuning. Zij kunnen u adviseren en begeleiden bij het voldoen aan de nieuwe regels én het verminderen van uw CO2-uitstoot. Voor meer informatie kunt u terecht op hun website Goedopweg.nl of contact opnemen via werkgevers@goedopweg.nl.

Op tijd aanleveren!

Vanaf 1 juli 2025 zal de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) controleren of bedrijven in de gemeente Leusden aan de rapportageplicht hebben voldaan. De RUD zal ook nagaan of de rapportage voldoet aan alle vereisten. Indien u van mening bent dat uw bedrijf niet onder deze verplichting valt, kunt u dit met een korte motivatie doorgeven aan de RUD via energie@rudutrecht.nl.

Vragen?

Heeft u nog vragen over deze verplichting of over de het invullen ervan? Dan kunt u contact opnemen met de heer J. van der Schaaf van de RUD Utrecht via energie@rudutrecht.nl. Voor specifieke vragen over de gemeente Leusden kunt u ook terecht bij de accountmanager bedrijven, Marie Claire van Dijk