Vraag en antwoord sloopmelding
Wanneer heb ik een omgevingsvergunning nodig?
U heeft een omgevingsvergunning nodig in plaats van een sloopmelding:
- Bij sloopwerkzaamheden aan een erkend monument.
- Bij sloopwerkzaamheden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht.
- Als de sloop in strijd is met het bestemmingsplan.
Hoe doe ik een sloopmelding en met welke termijnen moet ik rekening te houden?
U doet de sloopmelding minimaal 4 weken voordat u gaat beginnen via Mijn Omgevingsloket. Dit doet u tegelijkertijd in combinatie met een aanvraag omgevingsvergunning als u deze ook nodig heeft.
In het volgende geval doet u de melding uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:
- U verwijdert als particulier eenmalig asbestverdachte (golf)platen tot een maximum van 35 m2 per kadastraal perceel.
4 weken na uw sloopmelding kunt u beginnen met de sloop. Dit mag alleen als u bericht heeft gekregen dat uw melding is aanvaard.
Heeft u een sloopmelding gedaan voor werkzaamheden die u uiterlijk 5 werkdagen van tevoren moest melden? Dan kunt u na 5 werkdagen beginnen met de sloop als u een correcte en volledige melding hebt gedaan, en u hier een bevestiging van hebt gekregen. Als er gegevens ontbreken of foutieve melding is gedaan dan wordt deze buiten behandeling gesteld en moet u een nieuwe melding te doen.
Voordat u met de sloopwerkzaamheden begint, meldt u dit bij de gemeente. Doe dit minimaal 2 werkdagen van tevoren. Bent u klaar met de werkzaamheden? Dan meldt u dit bij de gemeente.
Welke gegevens heb ik nodig voor een sloopmelding?
Voor een sloopmelding heeft u de volgende gegevens nodig:
- Naam en adres eigenaar van het te slopen bouwwerk.
- Adres, kadastraal nummer van het te slopen bouwwerk.
- Data en tijdstippen waarop u gaat slopen.
- Een slooptekening en duidelijke overzicht en detail foto’s.
- Een situatietekening van wat u gaat slopen (bijvoorbeeld Google Maps), met daarop een pijl naar het juiste bouwwerk(en).
Doet u als bedrijf een sloopmelding dan zijn er vaak rapporten nodig zijn die als bijlage moeten worden toegevoegd waaronder:
- Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf als het bouwwerk (bijvoorbeeld een woning) vóór 1994 is gebouwd, of als u sowieso verwacht dat er asbest verwerkt is.
- De risicomatrix en, voor zover van toepassing, het sloopveiligheidsplan en de naam en contactgegevens van de veiligheidscoördinator directe omgeving, en andere gegevens en bescheiden over de maatregelen om de veiligheid te waarborgen en de gezondheid te beschermen in de directe omgeving van de sloopwerkzaamheden
- Een rapport van een akoestisch onderzoek om geluidhinder te beperken.
- Een rapport van een trillingenonderzoek om hinder door trillingen te beperken.
Mag ik als particulier zelf asbest verwijderen en wat zijn de voorwaarden?
U mag als particulier zelf tot maximaal 35m2 asbest verwijderen onder voorwaarden dat:
- De vloerbedekking ongelijmd is.
- De vloertegels ongelijmd zijn.
- De (golf)platen geschroefd en hechtgebonden zijn.
- Een losliggend object (bijvoorbeeld een bloembak) in goede staat is.
Wat moet u doen?
- Via Mijn Omgevingsloket kunt u een gratis sloopmelding indienen dat u gaat slopen en/of asbest wilt verwijderen. U vult daarbij alles waarheidsgetrouw in (denk aan niet beschadigd en hechtgebonden). Hierbij moet u een situatietekening, en aanduiding van welke gebouwen/bouwwerken u asbest gaat verwijderen, met duidelijke overzichts- en detailfoto’s van de bestaande situatie als bijlage toevoegen.
- De gemeente geeft u daarna (als de melding compleet is, en u voldoet aan alle voorwaarden) binnen 5 werkdagen toestemming om het asbest te verwijderen.
- U moet de asbestonderdelen goed inpakken in doorzichtig plastic folie van minimaal 0,2 mm dik. Deze kunt u kosteloos ophalen bij de Milieustraat, Spieghelweg 2.
- U mag daarna de materialen met asbest zelf verwijderen. Probeer asbestonderdelen intact te laten en neem de nodige veiligheidsmaatregelen. Draag beschermende kleding, handschoenen en een mondkapje tijdens het werk. Maak alles goed vochtig.
- Heeft u handschoenen, stofkapjes en oude kleding gebruikt bij het weghalen van asbest? Gooi deze niet weg in uw eigen afvalbak maar lever het tegelijk in met het asbest bij de Milieustraat.
- Plak de pakketten goed dicht met sterk tape (geen vuilniszakken of schildersplakband gebruiken). Geef op het pakket duidelijk aan dat het om asbest gaat. Bij de milieustraat zijn hiervoor asbeststickers te verkrijgen.
- U brengt de asbestonderdelen binnen 14 dagen naar de milieustraat. Neem de brief die u van de gemeente heeft ontvangen mee.
- U krijgt als particulier toestemming om per kadastraal perceel maximaal 35 m2 geschroefde asbesthoudende beplating zelf te verwijderen. Als er meer dan 35 m2 asbest aanwezig is, dan moet u al het asbest laten verwijderen door een erkend gecertificeerd bureau.
Hoe weet ik of ergens asbest in zit?
Asbest is vóór 1994 in veel verschillende producten in woningen gebruikt. De Asbestwegwijzer informeert u over de grote variatie aan asbesthoudende producten die in en om woningen zijn toegepast.
Wat moet ik doen bij asbest?
Asbestmateriaal hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar het kan wel. Daarom is het belangrijk om te weten of ergens asbest in zit. En wat u moet doen als het asbestmateriaal weg moet.
- Op de website van de Rijksoverheid vindt u hiervoor een handig stappenplan.
- Milieu Centraal maakte een filmpje over het verwijderen van asbest.
Hechtgebonden plaatmateriaal wat is dat?
Dit is een term voor (golf)platen waarbij een bindmiddel is gebruikt dat de asbestvezels heel goed in de platen houdt. Bijvoorbeeld bij betoncement.
Zien de platen er (bijna) hetzelfde uit als het ouderwetse grijs/witte prikboard, is het net zo zacht als prikboard en/of ziet u aan de voor- of achterzijde een honingraatstructuur? Dan mag u er niet aankomen! Dit is namelijk het zogenaamde ‘niet hechtgebonden plaatmateriaal’, en bestaat voor meer dan de helft uit asbest. Daarnaast komt dit asbest ook nog eens héél snel vrij als het plaatmateriaal breekt.
Wat zijn de regels voor het bedrijfsmatig verwijderen van asbest?
In het geval van dakleien, gelijmde vloerbedekking of vloertegels, niet geschroefde platen maar bijvoorbeeld gespijkerd, of niet meer hechtgebonden of beschadigd en/of meer dan 35m2 of asbest in een bedrijfspand.
U dient de sloopmelding in via Mijn Omgevingsloket. Bij deze melding moet u ook een asbestinventarisatierapport als bijlage toevoegen. Mogelijk dat de gemeente nog om meer aanvullende gegevens kan vragen. Na de melding ontvangt u van de gemeente of de RUD Utrecht bericht.
U mag de asbest niet zelf verwijderen. U moet hiervoor een gespecialiseerd bedrijf inschakelen. Kijk voor adressen op de website van Ascert. U blijft eindverantwoordelijk voor de werkzaamheden van het bedrijf dat u inschakelt. U moet ervoor zorgen dat het bedrijf volgens de regels werkt.
Hoe zijn de taken verdeeld tussen gemeente Leusden en RUD Utrecht?
Gemeente Leusden heeft sinds 1 januari 2020 een deel van de asbestverwijderingstaken uitbesteed aan de RUD Utrecht.
RUD Utrecht
- Toetsen van meldingen waarbij het asbest verwijderd wordt door een professioneel bedrijf.
- Controleren / handhaven van asbestverwijdering door een particulier.
Gemeente Leusden
- Toetsen van meldingen waarbij het asbest door een particulier wordt verwijderd.
- Controleren/handhaven van asbestverwijdering door een particulier.
- Opsporing van illegale asbest verwijdering.
- Calamiteiten waar asbest bij betrokken is.
Heeft u vragen?
Neem dan contact op met RUD Utrecht via telefoonnummer 030- 70 23 300
Wanneer is een flora en fauna onderzoek nodig?
Soms is een ontheffing of omgevingsvergunning bij sloop- en verbouwingswerkzaamheden nodig op grond van de Wet natuurbescherming. Dit is het geval als:
- Beschermde diersoorten hun vaste rust- of verblijfplaats hebben, in of in de directe omgeving van, de te slopen gebouwen.
- Een beschermde plantensoort in de directe omgeving staat van de te slopen gebouwen.
- Sloopwerkzaamheden plaatsvinden in of dichtbij een Natura 2000 gebied of een natuurmonument.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van een ecologisch onderzoek (in ieder geval een Flora en fauna QuickScan). Een deskundige onderzoekt dan of er geen negatieve effecten ontstaan voor de beschermde soorten als gevolg van de sloopwerkzaamheden. Een flora- faunaonderzoek naar beschermde soorten kunnen bouw- en sloopactiviteiten vertragen. Het is daarom belangrijk om dit goed te plannen. Meer informatie via RUD Utrecht. Contact opnemen met RUD Utrecht via info@rudutrecht.nl of telefoonnummer 030-70 23 300.