Uittreksel basisregistratie personen
Nodig
- Uw DigiD
DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan controleren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl
Toesturen
Het verwerken en toesturen van een uittreksel BRP duurt 5 werkdagen. Houd hier rekening mee als u een uittreksel BRP nodig heeft.
Kosten
Voor een uittreksel uit het BRP betaalt u € 16,60
Ophalen in het gemeentehuis
Is online aanvragen voor u niet mogelijk, dan kunt u een uittreksel BRP ook ophalen aan de balie burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak. Dit kan ook telefonisch via 14 033. Langskomen zonder afspraak is niet mogelijk.
Meenemen
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
- Vraagt u het uittreksel voor iemand anders aan? Neem dan ook de schriftelijke machtiging en een identiteitsbewijs van deze persoon mee.
Wat u moet weten
- U kunt een uittreksel BRP nodig hebben als u zich wilt inschrijven voor een woning of als u uw auto wilt overschrijven.
- Geef bij de aanvraag goed aan waarvoor u het uittreksel nodig heeft en wat erop moet staan. Bijvoorbeeld uw woonhistorie (actueel en historisch adres). Dan maakt de gemeente een uittreksel met de juiste gegevens erop. Kies bij "Selecteer uittreksel" dan voor de categorie "Anders". Op het volgende scherm kunt u dan kiezen voor "Actueel en historisch adres".
- U kunt ook een internationaal uittreksel uit de BRP met daarop een aantal buitenlandse vertalingen aanvragen. Dit is altijd een combinatie van meerdere talen. Er zijn twee versies:
- Uittreksel in het Nederlands, met vertalingen naar het Engels, Frans en Duits
- Uittreksel in het Nederlands, met vertalingen naar het Spaans, Italiaans en Turks