"De koelinstallaties zijn de grootste energieverbruikers"
Deze keer in de serie 'Energie-inzichten van Leusdense ondernemers': William Wahle, mede-eigenaar van Jumbo Wahle aan ’t Plein in Leusden. Over bewegingssensoren, koffieautomaten met een tijdklok en meer.
Energieslurpers, heb jij ze in je bedrijf?
In de loop der jaren ontstaan als gevolg van de wensen van de klant en nu de grootste energieslurpers in onze supermarkt: de koelinstallaties. Dat is zeker niet ideaal. Er zijn zelfs ondernemers die de koelinstallaties nu dag en nacht afdekken vanuit de overtuiging daarmee bij te dragen aan het milieu én een goede beeldvorming naar de klant. Dat is buitengewoon inspirerend.
Energietransitie: afwachten of in actie komen?
Je moet gewoonweg bovenop de ontwikkelingen zitten. Het voordeel daarvan is dat wanneer je gaat vervangen, je optimaal gebruikmaakt van het geleerde. Neem bijvoorbeeld onze dieselauto. Deze moest worden vervangen; een investering voor de komende 12 jaren. Dan kies je uiteraard voor de beste, energiezuinige auto. Vanuit onze eigen normen en waarden, maar ook om te laten zien dat onze organisatie - als onderdeel van de maatschappij - de energietransitie serieus neemt. Wellicht draagt warmtewinning uit onze koelinstallaties straks ook bij aan de verwarming van de huizen boven onze winkel?
Welke energiemaatregelen heb je inmiddels genomen?
Van klein naar groot namen we allerlei zaken onder handen, zoals het afdekken van onze koelsystemen. We vervingen de lichtsystemen door ledverlichting (of hoogfrequente armaturen) en brachten bewegingssensoren aan. En een tijdklok op de boilers van onze koffieautomaten.
Wat leveren de energiemaatregelen op?
Los van de cijfers, is een duurzame organisatie belangrijk voor de beeldvorming naar klanten en relaties. Want waar sta je voor als onderneming? Neem bijvoorbeeld het terugdringen van voedselverspilling. We ontdekten dat het tijdig afprijzen van producten hierbij helpt. Daardoor krijgt de Voedselbank nu van ons een geldbedrag in plaats van het overschot uit de winkel. De opbrengst is onbetaalbaar: 1. Wij helpen voedselverspilling te verkleinen, 2. De beeldvorming van klanten over onze winkel is positief veranderd, en 3. De Voedselbank maakt nu zelf een keuze in producten die hard nodig zijn.
Welke tip heb je voor andere Leusdense ondernemers?
Begin met het formuleren van een doelstelling en betrek je werknemers hierbij. Wij merkten dat zelfs de jongeren die bij ons werken open staan voor nieuwe ontwikkelingen en met initiatieven komen. Daarmee krijgen je ideeën draagvlak en kan je als organisatie verder groeien.
Tot slot, waar krijg jij energie van?
Leuke vraag, want waar krijg ik nu geen energie van eigenlijk? Toch denk ik dat ik het meeste energie van mijn gezin en de kinderen krijg.