Peiling dienstverlening gemeente
In opdracht van gemeente Leusden heeft het onderzoeksbureau Moventem onderzocht wat ondernemers belangrijk vinden in de dienstverlening van de gemeente. Ook inwoners en de eigen medewerkers zijn gevraagd om mee te denken. De uitkomsten vormen belangrijke informatie voor het opstellen van een dienstverleningsvisie.
32 ondernemers hebben gehoor gegeven aan de oproep mee te denken door het invullen van een vragenlijst of een telefonisch interview. Woorden die ondernemers onder andere hebben genoemd over de dienstverlening van de gemeente Leusden zijn ‘behulpzaam’ en ‘toegankelijk’, ‘traag’ en ‘lastig’.
Ondernemers is ook gevraagd wat zij onder goede dienstverlening verstaan. Hierbij is met name toegankelijkheid en proactief contact zoeken genoemd (bijvoorbeeld door het afleggen van bedrijfsbezoeken). Ook vinden ondernemers betrouwbaarheid, transparantie en duidelijkheid belangrijk. Menselijke betrokkenheid en goed luisteren zijn belangrijke eigenschappen evenals de samenwerking tussen de ondernemers en de gemeente. De gemeente wordt gevraagd om te denken in oplossingen in plaats van regels. Ook is genoemd dat de gemeente vaker ontmoetingen tussen ondernemers onderling mag faciliteren. Net als de inwoners worden ondernemers het liefst op de hoogte gehouden over wat er speelt in de gemeente via een digitale nieuwbrief of de Leusder Krant.
Hoe nu verder
De komende periode verwerkt Moventem samen met de gemeente alle opgehaalde informatie tot een dienstverleningsvisie voor de gemeente Leusden. De gemeenteraad stelt deze in het voorjaar van 2025 vast. De visie is de komende jaren het kompas om de gemeentelijke dienstverlening verder te verbeteren.