STAYFRESH033, campagne over mentale weerbaarheid bij jongeren

27 maart 2025
Wethouder Marleen Treep

Dinsdag 1 april 2025 wordt de campagne STAYFRESH033, die samen met welzijnsorganisatie Lariks is ontwikkeld, officieel gelanceerd door de gemeente Leusden.

Met deze campagne wil de gemeente jongeren en hun omgeving helpen om mentale gezondheid bespreekbaar te maken. 

Waarom deze campagne?

“Iedereen voelt zich weleens gestrest, onzeker of niet lekker in z’n vel. En dat is helemaal oké”, aldus de wethouder, zelf moeder van drie kinderen. Ze vervolgt: “Iedere dag maken we zoveel keuzes, klein en groot, die invloed hebben op hoe we ons voelen. Het is goed om je hiervan bewust te worden, zodat je makkelijker de juiste keuzes kunt maken. Onze campagne zorgt ervoor dat je hier iets meer over nadenkt en met elkaar in gesprek kunt gaan. Daarnaast willen we met elkaar voorkomen dat jongeren de stap naar de jeugdzorg moeten maken.”

Geen Instagram-filters

Wethouder Marleen Treep ziet de noodzaak van deze campagne: "In de huidige samenleving gaan pubers en jongvolwassenen steeds meer gebukt onder toegenomen prestatiedruk. Hun mentale weerbaarheid neemt af en dat is een probleem dat wij serieus nemen. Daarom starten wij met STAYFRESH033. Het echte leven heeft geen Instagram-filters en is zeker niet altijd perfect. Het is goed om dat aan jongeren mee te geven.”

Het draait om keuzes maken

Voor de campagne gebruiken we afbeeldingen waarop keuzes staan. Bijvoorbeeld tussen het lezen van een boek of scrollen op je telefoon. Deze afbeeldingen komen op ansichtkaarten en op posters langs de weg. Steeds een ander dilemma. Zo kun je als ouders/verzorgers met je kind in gesprek en ook op scholen kunnen deze onderwerpen bespreekbaar gemaakt worden.

Let’s talk

De campagne wordt dinsdag 1 april 2025 afgetrapt met een theatervoorstelling in De Tuin. Een gespecialiseerd toneelgezelschap speelt herkenbare scènes uit het dagelijks gezinsleven en gaat daarover ook in gesprek met de aanwezigen.

Marleen Treep: “Deze voorstelling organiseren we samen met welzijnsorganisatie Lariks onder het motto ‘Let’s talk; praten met je puber’. En we hebben gemerkt dat daar veel behoefte aan is. Binnen een paar uur was de voorstelling, die overigens gratis is, compleet ‘uitverkocht’.’’

Het is zelfs zo dat de organisatie overweegt een tweede voorstelling op de planken te brengen. Er is al een omvangrijke reservelijst. Binnenkort worden hierover knopen doorgehakt.