Evenementenvergunning aanvragen of evenement melden

Voor een evenement zoals een kermis, braderie of fiets- of hardloopevenement heeft u een evenementenvergunning nodig. Voor een klein evenement zoals een buurtfeest is een vergunning niet altijd nodig, maar kan een melding voldoende zijn. Een evenementenvergunning vraagt u persoonlijk aan of namens een organisatie. De vergunning vraagt u minstens 12 weken voor het evenement aan. Voor een evenementenvergunning hoeft u niet naar het gemeentehuis.
Aanvragen evenementenvergunning of evenement melden

Lukt aanvragen of melden niet? Laat het ons weten door een e-mail te sturen.

Nodig

  • Uw DigiD (DigiD staat voor Digitale Identiteit); het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl.
  • Inloggen kan ook met e-Herkenning. eHerkenning is een soort DigiD maar dan voor bedrijven. Nog geen eHerkenning? Ga dan eerst naar www.eHerkenning.nl
  • Een melding samenkomst van meer dan 50 personen

Kosten

Afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van het evenement of de risicoklasse betaalt u voor een:

  • Evenementenvergunning (klein)  € 52,50.
  • Evenementenvergunning categorie A   € 103,00.
  • Evenementenvergunning categorie B  € 216,40.
  • Evenementenvergunning categorie C  € 431,20.

Omgevingswet

  • "Een evenement kan invloed hebben op de omgeving en natuur. Met de introductie van de Omgevingswet is wet- en regelgeving rondom natuur en evenementen verandert. Lees er meer over wat de veranderingen zijn. Heeft u vragen? stuur dan een e-mail.

Melding klein evenement

Wilt u een klein evenement zoals een buurtbarbecue of straatfeest organiseren? Dan is niet altijd een vergunning nodig maar kunt u volstaan met een melding. Via de groene knop op deze pagina kunt u een melding doen. Een melding doen is gratis.