Reacties en vragen op de plannen herinrichting de Dissel
Reacties plannen De Dissel
Reacties/vragen op de plannen voor de herinrichting van de Dissel | Reactie gemeente |
---|---|
Kan er Smart Parking komen in de buurt van de Dissel? | Er zijn voldoende vrije parkeerplaatsen op parkeerterrein De Meent. Smart Parking is een dure en ingrijpende oplossing en daarom niet haalbaar. |
Dit is het vierde ontwerp", ten tijde van de bouw van het appartementencomplex zijn al voorstellen & presentaties gegeven. | Van deze eerdere ontwerpen is niet bekend waarom deze destijds niet tot uitvoering zijn gebracht. Wel is in bijvoorbeeld de fietsstraat-variant die destijds gepresenteerd is, duidelijk dat deze niet haalbaar is omdat er asfalt (gesloten verharding) boven het kabels en leidingen tracé bedacht was. In het op 29 januari 2025 gepresenteerd ontwerp zijn geen ondergrondse belemmeringen aanwezig. |
Kunnen de tekeningen op de website komen? |
We zullen de tekeningen op de website plaatsen. |
Een eerder gepresenteerd plan ging de hele straat mee akkoord. Waarom is er nu een ander plan? |
Zie antwoord vraag 3. |
Graag aandacht voor de parkeerdruk in de straat. |
Er zijn voldoende vrije parkeerplaatsen op parkeerterrein De Meent. Wel is geconstateerd en door meerdere aanwonenden aangegeven, dat er vaak op lastige plekken geparkeerd wordt. Er wordt gevraagd een parkeerverbod in te stellen op de gehele Dissel. Dit parkeerverbod willen we in het ontwerp verwerken. |
Er racen auto's door de straat, vooral tijdens schooltijden. |
De rijbaan wordt 4,50m tot maximaal 4,80m breed. Hiermee nodigt het wegprofiel niet uit tot hard rijden. Het is helaas nooit helemaal uit te sluiten dat bestuurders toch harder rijden dan maximaal is toegestaan. |
Wanneer komt er een herinrichting van de Wanmolen? |
Dit staat als apart project gepland voor 2026. |
Graag meer parkeervakken en meer drempels |
Er zijn voldoende lege parkeerplaatsen bij parkeerterrein de Meent aanwezig. We zullen een extra drempel aan het ontwerp toevoegen op het weggedeelte tussen de Wanmolen en Hamersveldseweg. |
Een zebrapad meteen na een bocht lijkt me vragen om ongelukken. |
De bedachte zebra is ter extra attentie van de oversteek van -en naar het schoolplein. Dit is een doodlopend woonstraatje met vrijwel alleen maar bekend bestemmingsverkeer. Wij beoordelen de locatie van dit zebrapad als verkeersveilig en hebben veel positieve reacties van andere bewoners op de avond over deze zebra gehoord. |
Is een verbetering t.o.v. de huidige situatie. |
Bedankt voor de positieve reactie. |
Is veiliger voor de lokale bewoners die per auto verplaatsen en voor de fietsers en voetgangers. |
Bedankt voor de positieve reactie. |
En rekening houdend met de organisatie van schoolreisjes (touringcar) en de vuil ophaaldienst. |
Het ontwerp is geschikt om een touringcar tot aan de school te kunnen laten rijden en daar weer te kunnen keren. We houden rekening met plaatsing van straatmeubilair zoals lichtmasten en paaltjes voor de draaicirkel van de touringcar. |
Graag in overweging nemen: zebrapad op plaats bestaand plateau aan het begin van de Dissel, een extra drempel t.h.v. Dissel 12/14, optische drempels bij verhoogde vlakken, schijndrempel. |
We verwerken een extra zebrapad in het ontwerp omdat hier veel om gevraagd is. |
Stuk tussen Lamoen + Ploegschaar ook verhogen om snelheid te verminderen. |
Vanwege de hoogteligging van de tuinen is een verhoogd plateau niet mogelijk; dan zou al het regenwater naar de tuinen stromen. Wel hebben we een fysiek verhoogde drempel in het ontwerp opgenomen. |
Evt. een fietsstraat maken met auto te gast. |
Voor een volwaardige fietsstraat moeten fietsers over de gehele dag veelvoudig aanwezig zijn en moet er sprake zijn van een doorgaande fietsroute. Op de Dissel zijn dagbreed te weinig fietsers aanwezig en is geen sprake van een doorgaande fietsroute. |
Zichtbaarheid/kijkhoek fietspad <--> schoolplein t.h.v. Weesboom |
Goed aandachtspunt, dit zicht zal verbeteren t.o.v. de huidige situatie doordat het trottoir breder wordt. De automobilist passeert deze hoek daardoor verder van de hoek waardoor het zicht beter is. |
Parkeerverbod volledige Dissel (links en rechts) |
We zullen dit verwerken in het plan. |
Bestratingspatroon Dissel optisch afremmend |
We gaan klinkerverharding toepassen waarbij zoveel mogelijk van de bestrating wordt hergebruikt. De kruispunten en locaties waar veel uitwisseling en oversteekbewegingen zijn voorzien we van een andere kleur. |
2x Zebrapad kruising Dissel / Landweg |
We gaan n.a.v. de breed gedragen wens voor een zebrapad, er één toevoegen op de Dissel. Bij de zijweg met de Landweg passen we geen zebrapad toe. |
Volledig parkeerverbod gehele Dissel |
We gaan dit verwerken in het ontwerp. |
Rood gearceerd tussen Lamoen en Ploegschaar ook verhoogd |
Vanwege de hoogteligging van de tuinen is een verhoogd plateau niet mogelijk; dan zou al het regenwater naar de tuinen stromen. Wel hebben we een fysiek verhoogde drempel in het ontwerp opgenomen. |
Extra parkeervakken Wanmolen (stuk asfalt). |
De herinrichting van de Wanmolen wordt een apart project |
Op de kruising Dissel / Landweg steken kinderen 2x over, graag dus 2x een zebrapad op de Dissel, 1 op de Landweg. |
We gaan n.a.v. de breed gedragen wens voor een zebrapad er eentje toevoegen op de Dissel. De zijweg met de Landweg passen we geen zebrapad toe. |
Verzakking trottoir t.h.v. Dissel 1A is terugkomend. Daardoor ongelijk steeds. Mijn idee is dat er sprake is van een lekkage waardoor zand wegspoelt. |
We nemen dit mee in de civieltechnische uitwerking. |
De tuintjes aan de Dissel 1A en 3 liggen constant onder water door het hoogteverschil trottoir - tuin. Wij willen als bewoners daar wat mee maar vragen ons af of de Gemeente bij de herinrichting van de Dissel daar in wil meedenken. |
We nemen dit mee in de civieltechnische uitwerking. |
Aandacht voor de attentiesteen die geplaatst is aan het begin van het voetpad, hoek met de Hamersveldseweg --> als dit voetpad wordt meegenomen in de herinrichting zou het fijn zijn als de atttentiesteen teruggeplaatst wordt. De steen is een herinnering aan de Tabaksschuur. |
De steen heeft onze aandacht, dank voor deze tip! We nemen dit mee in de civieltechnische uitwerking. |
Er wordt momenteel veel fout geparkeerd op de stoep. Voorstel parkeerverbod en paaltjes zodat dit niet meer mogelijk is. |
Er zijn voldoende vrije parkeerplaatsen op parkeerterrein De Meent. Wel is geconstateerd en door meerdere aanwonenden aangegeven, dat er vaak op lastige plekken geparkeerd wordt en verzocht wordt om een parkeerverbod in te stellen op de gehele Dissel. Dit parkeerverbod willen we in het ontwerp verwerken. Ter hoogte van de schoolzone plaatsen we paaltjes op het trottoir. |
Geluidsdempende klinkers. |
We gaan klinkerverharding toepassen waarbij zoveel mogelijk van de bestrating wordt hergebruikt. De kruispunten en locaties waar veel uitwisseling en oversteekbewegingen zijn voorzien we van een andere kleur. Dit zijn geen extra geluidsdempende klinkers. |
Dissel éénrichtingsverkeer, fietspad langs IKC vervangen voor een weg dat bij KNSA uitkomt. Meest veilige oplossing!! |
We houden de Dissel tweerichtingsverkeer. Het fietspad langs IKC blijft een fietspad. Hierdoor ontstaat ook een sluiproute voor verkeer tussen de Hamersveldseweg en de Burgemeester van de Postlaan. |
Goed dat het wordt aangepast: het is nu te druk en onveilig met verkeersgebruikers door elkaar. Let op stevige afscheiding tussen voetgangers en auto's. |
Bedankt voor de positieve reactie. We passen een schuine trottoirband toe tussen rijbaan en voetpad voor een fysieke scheiding tussen de rijbaan en het voetpad. |
Graag geluidswerende stenen want je hoort de auto. |
We gaan klinkerverharding toepassen waarbij zoveel mogelijk van de bestrating wordt hergebruikt. De kruispunten en locaties waar veel uitwisseling en oversteekbewegingen zijn voorzien we van een andere kleur. Dit zijn geen extra geluidsdempende klinkers. |
We zouden graag zien dat er extra parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Nu wordt er regelmatig op de stoep geparkeerd omdat er te weinig parkeerplaatsen beschikbaar zijn. We denken dat er wel 3 extra plekken bij de bestaande parkeerplaats geplaatst kunnen worden. Van de betonnen speelplaats op de Wanmolen zou ook een parkeerplaats gemaakt kunnen worden. Deze wordt nooit als speelplaats gebruikt en zou dan weer nuttig gebruikt kunnen worden. |
Er zijn voldoende vrije parkeerplaatsen op parkeerterrein De Meent. We leggen daarom geen extra parkeerplaatsen aan. De herinrichting van de Wanmolen wordt een apart project en valt buiten de scope van de herinrichting van de Dissel. |
Indien mogelijk, tijdens de planning en / of uitvoering graag rekening houden met:
- Geen overlast graag tijdens de uitvoering op de Wanmolen en zeker niet op het asfaltveld!
- De snelheid van fietsers die uit het fietspad komen.
- Auto ontsluiting Weesboom + parkeren openbaar op school parkeer plaats,
- De Wanmolen ligt een asfaltstuk dat als parkeerplaats gebruikt kan worden.
- Bereikbaarheid Lamoen tijdens bouwtijd.
- Extra ontsluitingsweg langs IKC richting KNSA dan Dissel éénrichtingsverkeer.
- Let op vuilniswagen: die kan niet de Lamoen op nu. Dus zorg dat die tijdens de bouwperiode bij de bakken kan.
Antwoord gemeente
Na het opstellen van het definitief ontwerp gaan we een aannemer selecteren. We vragen de aannemer ook om een faseringsplan op te stellen en waar mogelijk rekening te houden met de aangegeven aandachtspunten.